„Ekologiczni na co dzień”-innowacja pedagogiczna w klasach I-III PDP w roku szkolnym 2021/2022

  1. WSTĘP

Program "Ekologoczni na co dzień” . jest naszą odpowiedzią na obecne potrzeby dbania o najbliższe otoczenie, uwrażliwianie młodych ludzi na degradację naturalnego środowiska człowieka. Program ten ma wyposażyć uczniów w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć uczniom świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania wobec ochrony środowiska. Szkolna promocja edukacji ekologicznej w nauczaniu ma na celu realizacje zadań edukacji środowiskowej. To nie podawanie gotowej recepty na lepsze jutro. Ta edukacja to konkretne działanie w środowisku i dla środowiska. Mój program ma na celu wdrażanie uczniów do pracy na rzecz środowiska. Dzieci będą uczyły się jak przyjaźnie obcować z naturą aby nie niszczyć jej walorów i piękna. Treści zawarte w w/w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane w zależności od potrzeb środowiska, w którym mieszkamy oraz możliwości dzieci.

  1. Adresatami innowacji są: uczniowie klas I-III Szkoły Przysposabiającej do Pracy.


Czas realizacji innowacji :obejmuje rok szkolny 2021/2022 z możliwością jej kontynuowania w kolejnym roku szkolnym. Zajęcia odbywać się będą w ramach zajęć z Przysposobienia do pracy(Moduł-Ogrodnictwo), jako element godziny lekcyjnej – 2 godziny w miesiącu.

  1. Tematyka zajęć koncentruje się wokół następujących bloków tematycznych:


• Przyczyny i przykłady degradacji naturalnego środowiska człowieka,
• Formy ochrony przyrody, w tym gatunki roślin i zwierząt chronionych,
• Sposoby segregacji odpadów i odzysku surowców wtórnych,
• Ochrona czystości powietrza,
• Sposoby oszczędzania wody i energii,
• Rodzaje odnawialnych źródeł energii,
• Ekologiczna żywność i uprawy.

 

  1. Głównym celem prowadzonych działań jest :


• uświadomienie uczniom potrzeby ekologicznego trybu życia na co dzień poprzez podejmowanie różnych działań przyjaznych środowisku oraz uwrażliwianie na przejawy jego degradacji.
• Zdobycie przez uczniów wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej, poszerzenie świadomości ekologicznej, szczególnie dotyczącej segregacji odpadów, recyklingu, racjonalnego wykorzystania wody i energii, zdrowego odżywiania, rozwijania pozytywnych zachowań wobec ochrony przyrody i naturalnego środowiska człowieka.
• Upowszechnianie proekologicznych nawyków i zachowań poprzez naukę ekologicznego życia w szkole, we własnym domu, oraz w najbliższym środowisku i podejmowanie konkretnych działań wpłynie na ukształtowanie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska, w którym żyjemy.

  1. Cele szczegółowe:


• Poznanie różnych form ochrony środowiska.
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
• Wdrażanie do prac praktycznych na rzecz ochrony i kształtowania środowiska.
• Dostarczanie uczniom wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczania powietrza, oraz sposobów zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
• Wdrażanie do udziału w akcjach związanych z ochroną naturalnego środowiska człowieka (konkursy, akcje sprzątanie świata, dzień dla Ziemi )
• Zapoznanie z możliwościami wykorzystania odpadów.
• Dostrzeganie potrzeby segregacji i ponownego wykorzystania odpadów.
• Propagowanie zdrowego trybu życia.
• Wyrabianie trwałych nawyków ekologicznych.
• Doskonalenie umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, współdziałanie w pracy zespołowej, w grupie.
• Organizowanie miejsca w klasie wskazującego na promocję zdrowia i ekologii
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie oraz zdrowie i bezpieczeństwo najbliższych

  1. Procedury osiągania celów:

• Gromadzenie materiałów, informacji dotyczących ekologii,
• Korzystanie z różnych źródeł informacji, czasopism, Internetu,
• Rozmowy ,pogadanki, filmy edukacyjne,
• Wykonanie plakatów promujących segregację odpadów,
• Pogadanki na temat rodzaju odpadów oraz sposobów i celowości segregacji śmieci.
• Wykonywanie zabawek z surowców wtórnych,
• Sprzątanie świata -dbanie o czystość środowiska zbiórki surowców wtórnych, baterii i inne.
• wykonanie ulotek, plakatów, gazetek
• udział w konkursach przyrodniczych i ekologicznych

  1. METODY I FORMY PRACY:


Metody: metoda oglądowa: obserwacja, pokaz, prezentacje multimedialne, filmy metoda słowna: pogadanka, opis, opowiadanie, wiersz, gry dydaktyczne, metoda praktyczna: spacery, wyjścia, wycieczki, zajęcia w terenie,
Formy: zajęcia z całą grupą z zastosowaniem aktywnych metod pracy, zajęcia w zespołach, zajęcia indywidualne wyzwalające swobodną ekspresję różne formy działalności uczniów pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy, spacery, wycieczki, warsztaty ekologiczne, akcje organizowane w Ośrodku, konkursy
Środki dydaktyczne:
• Środki wizualne: filmy, fotografie, ilustracje, rysunki, plakaty
• Środki słuchowe: piosenki, wiersze, opowiadania, inscenizacje,

  1. Spodziewane efekty:


Uczeń:
zna swoje najbliższe środowisko przyrodnicze rozumie skutki niewłaściwego zachowania się w naturalnym środowisku zna rolę i znaczenie ochrony naturalnego środowiska wie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe bierze odpowiedzialność za stan środowiska przyrodniczego segreguje odpady do odpowiednich pojemników
Ewaluacja osiągnięć i monitoring
W trakcie prowadzenia innowacji dokonywana będzie systematycznie ocena osiągnięć pracy uczniów oraz pełna dokumentacja pedagogiczna. Działania uczniów będą odzwierciedlone w postaci:

  • Zdjęcia.
  • Wystawy prac uczniów.
  • Udział w konkursach.